Loopbaancoaching
Ik mis iets in mijn huidige werk. Wat voor soort werk past bij mij?
Dit zijn vragen die er vaak zijn voor je een loopbaantraject ingaat. Mijn stijl van begeleiding is vooral resultaat- en oplossingsgericht met veel aandacht voor de belevingswereld van de cliënt. Door het inzetten van diverse instrumenten kunnen we je vraag vanuit verschillende invalshoeken benaderen.
Het loopbaancoachingtraject
Het traject start met een oriënterend gesprek waarin jij, als mijn cliënt en ik als jouw loopbaanbegeleider kennismaken. We laten daarbij jouw vragen over je loopbaan uitgebreid aan bod komen. De concrete invulling van het traject en het aantal gesprekken stemmen we vervolgens af op je vraag en op de wensen van jou en de eventuele opdrachtgever. De meeste trajecten beslaan zo’n 6 gesprekken van 1,5 uur.
In elk vervolggesprek gaan we in op de huidige loopbaanvraag. Vaak verandert die vraag door inzichten uit voorgaande gesprekken. We spreken elkaars verwachtingen uit om een duidelijk beeld te krijgen waar we aan werken en om te checken of we het juiste pad bewandelen. Niets is zo vervelend om na een onvoldaan gesprek weg te gaan.
Onderdeel van het traject is dat je een eigen ontwikkelingsplan gaat schrijven, gericht op je eigen loopbaanwensen. Dit plan kun je gaandeweg steeds specifieker maken doordat met verschillende loopbaaninstrumenten een beter beeld naar voren komt van je eigen capaciteiten, competenties, keuzes en wensen.
Daarnaast kan ik je ondersteunen bij het opstellen van je CV, het inzetten van je eigen netwerk, het voeren van sollicitatiegesprekken en het zoeken naar eventuele vervolgfuncties.
Het is mogelijk dat ik een eindevaluatie maak van het loopbaantraject om op die manier terugkoppeling te geven. Na jouw toestemming kan deze evaluatie als afronding worden verzonden aan de opdrachtgever. Desgewenst kan de eindevaluatie in een driegesprek worden besproken.
Management Drives
Ook in een loopbaan traject kan Management Drives worden ingezet. Mensen worden gedreven door een unieke combinatie van drijfveren. Enerzijds zijn bepaalde drijfveren aantrekkelijk voor ons, anderzijds verwerpen we trekjes van drijfveren. Een Oranje gedreven account manager zal van mening zijn dat regels flexibel moeten worden gehanteerd, terwijl zijn collega van de BackOffice van mening zal zijn dat (Blauw) regels zonder uitzondering voor iedereen en altijd gelden. Als de accountmanager Blauw verwerpt, dan zal de poging van zijn collega om volgens de regels te werken irritatie oproepen. De combinatie van aantrekkelijke en verwerpelijke drijfveren is voor ieder persoon, groep en organisatie zo uniek als een vingerafdruk.
Management Drives leert je drijfveren te herkennen en te erkennen. In de eerste plaats die van jezelf. Daarna ook die van de mensen in je werkomgeving. Bewustzijn is de eerste stap in de eigen ontwikkeling van gedrag. Je wordt je meer bewust van je eigen gedrag en het effect daarvan op je omgeving.
Voor meer informatie over Management Drives kun je natuurlijk contact met me opnemen. Ook kun je op www.managementdrives.nl eerst meer lezen over wat dit instrument voor jou kan betekenen.